مقاوم سازی کناف در برابر حریق

امروزه با پیشرفت در صنعت ساخت وساز راه حل‌هایی که در زمینه بهبود روش‌ها، کارکردهای استاندارد شده در زمینه‌ی عایق کاری حرارتی و صوتی اراِئه می‌شود.
ساختمان‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که مصرف تلفات حرارتی که در هنگام زمستان از طریق انتقال حرارت از پوسته ساختمان و نفوذ هوا به داخل یا خارج ساختمان از بازشو‌ها رخ می‌دهد در آن‌ها وجود دارد و 30 % از انرژی مصرفی در حوزه ساختمان‌ها می‌باشد. استفاده از عایق‌های حرارتی مزیت‌های فراوانی در صرفه جویی مصالح و افزایش سطح مفید بنا فراهم کرده است.
سقف کاذب کناف و دیوار‌های پوششی کناف با ارائه ساختار مناسب، عایق کاری حرارتی جداره‌های ساختمان را فراهم کرده است. مقاوم سازی کناف در برابر حریق روش‌های مختلفی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

روش‌های مقاوم سازی کناف در برابر حریق

روش‌های مقاوم سازی کناف در برابر حریق که شرکت‌های معتبر اجرای کناف در اصفهان از آن‌ها استفاده می‌کنند عبارت است از:

  1. روش تماسی
  2. روش پوشش
  3. مقاوم حریق 

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. روش تماسی

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها مقاوم سازی کناف در برابر حریق است. اکثر ستون‌ها و قسمت‌های اصلی سازه در برابر آتش سوزی با پوشش ضد حریق فولادی پوشانده شده‌اند. سازه فولادی که پوشش ضد حریق نداشته باشند در برابر آتش سوزی آسیب پذیرند و نیاز به مقاوم سازی در مقابل آتش سوزی دارند.

2. روش پوشش

یکی دیگر از روش‌های محافظت از اسکلت سازه در ساختمان‌ها پوشش ضد حریق می‌باشد. که  از مقاوم‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها در مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی می‌باشد. این پوشش موجب افزایش مقاومت ستون در برابر تنش‌های حرارتی می‌شود. و به جز مقاومت اسکلت سازه باعث می‌شود هنگام آتش سوزی و زلزله افراد برای نجات خود زمان زیادتری داشته باشند.
به این علت در سطوح از پوشش مقاوم استفاده می‌شود که همیشه فاز اول آتش سوزی روی سطوح اتفاق می‌افتد. و این کار باعث باعث عدم گسترش آتش سوزی می‌شود. اما در سطوحی که پوشش مقاوم حریق استفاده نشده است آتش سوزی بسیار سریع شعله‌ور می‌شود و علاوه بر اینکه دود و بخار سمی تولید می‌کند باعث ویرانی زیادی می‌شود. از پوشش مقاوم در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

3. مقاوم حریق یا غشایی

در روش غشایی تیرها و ستون‌ها به وسیله ماده حریق عایق‌بندی می‌شود و کف‌ها به وسیله یک سقف که در زیر آن نقش ضد حریق را ایفا می‌کند محافظت می‌شوند.
در این روش به صورت مستقیم بر روی سطح پاشیده می‌شود. و با استفاده از این روش علاوه بر این که سازه‌های فولادی در برابر حریق مقاوم می‌شوند نازک کاری ستون نیز انجام می‌گیرد.
در اصفهان تمام مناطق مسکونی، هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها، خوابگاه‌ها و آن دسته از بناهای آپارتمانی که دارای ارتفاع بیشتر از 3 طبقه هستند و یا دارای واحد بیشترند که لازم است شبکه هشدار حریق داشته باشند راهروهای داخلی باید با ساختاری دارای حداقل 1 ساعت مقاومت در برابر حریق از فضاهای خصوصی و خواب جدا شوند.
در مواردی که بناها دارای شبکه‌های ضد حریق خودکار هستند مقاومت دیوارها را به نیم ساعت مقاومت کم کرد. بازه‌های قائم حریق یا تنوره‌های موجود در بناهای مسکونی مانند پلکان‌ها، شفت‌ها، چاه‌های آسانسور، نورگیرهای داخلی و امثال آن‌ها به استثنای پلکان‌هایی که در بناهای 2 طبقه موجود هستند (در خانه‌هایی که 1 یا 2 خانواده زندگی می‌کنند) و دیگر بازه‌های قائم حریق در بناهای 3 طبقه و کمتر باید محافظت در برابر حریق انجام بگیرد.

ویژگیهای اعلام حریق

ویژگی‌های اعلام به موقع حریق در اجرای کناف

  1. ساختمان‌ها باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که افراد داخل ساختمان در هنگام آتش سوزی خیلی سریع متوجه آن بشوند. تا بتوانند به موقع واکنش مناسب انجام دهند.
  2.  درصورت نیاز باید از سیستم‌های کشف و اعلام حریق استفاده نمود.
  3.  مسیر‌های خروجی ساختمان باید به صورتی طراحی و ساخته شوند که در صورت آتش سوزی مسیرهایی برای فرار از ساختمان به محلی امن در خارج از ساختمان وجود داشته باشد. این مسیرها باید به صورت امن و موثر در تمام اوقات قابل استفاده باشند.
  4. برای جلوگیری از گسترش داخلی و خارجی از آتش سوزی در ساختمان باید نازک کاری‌ها از خواص مناسبی ساخته شوند که در برابر آتش مقاوم باشند و علاوه بر آن اجزای ساختاری (مثل دیواره‌ها و سقف) از پراکنده شدن آتش سوزنی در فضاها و ساختمان‌های کناری جلوگیری نمایند.

در اجرای کناف و اجرای سقف کاذب برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی بهتر است موارد زیر رعایت شود:

1. سازه و اجزای باربر ساختمان را باید به گونه‌ای طراحی کرد و ساخت که در صورت وقوع آتش سوزی بدون این که پایداری خود را از دست دهند در برابر اثرات آتش سوزی ساعت‌ها مقاومت از خود نشان بدهد.

2. هنگام بازسازی منزل اصفهان کناف دیوار‌های بین واحد‌های مستقل باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که در برابر گسترش آتش سوزی از یک مکان به مکان دیگر جلوگیری کند و مانع پخش آن شود.

3. بازشوهایی که نصب شده‌اند در داخل عناصر آن درجه بندی مقاومت در برابر آتش سوزی به گونه‌ای باید محافظت بشوند تا هماهنگی و اتحاد عنصر‌ها در برابر آتش سوزی حفظ شود.

4. فضاهایی که در داخل ساختمان خالی می‌باشد و پیدا نیستند باید طوری درز بندی و تقسیم‌بندی شوند که از پیشروی آتش و دود جلوگیری کنند.

عایق صوتی کناف

فواید استفاده از عایق‌های صوتی چیست؟

  1. با ارائه بهبود صدا به کاهش و کنترل سرو صدا
  2. با استفاده از ساختارهای کناف امکان جلوگیری از هرگونه صدا را در محیط
  3. عایق کاری صوتی دیوارها،سقف‌ها باعث کاهش انتقال صداها از خارج و داخل ساختمان می‌شود و کاهش انعکاس صدا را فراهم می‌کند.
  4. استفاده از دیوارهای پوششی کناف و ساختار و صفحات روکشدار گچی، بر روی زیر سازهای فلزی با ایجاد فضای آزاد میان صفحات روکشدار گچی با قرار دادن تایل‌های جاذب صوت این مشکلات را رفع کرده است.

ارائه و اجرای کناف و سقف کاذب به چند صورت است:

  1. استفاده از پردازش نور چشم نواز
  2. اجرا نمودن ایده‌ها کوچک و مدرن همراه با تغییرات کناف با اولویت قرار دادن خواسته‌ها و رضایت مشتری
  3.  زیر نظر کادر مجرب و فنی اجرای کناف را به اجرا گذاشته‌اند.

شرکت آرین برج رادمان با سابقه‌ای ۱۷ ساله در اجرای کناف و پوشش دهی نمایندگانی در سراسر ایران را با اولویت رضایت و خرسندی مشتری در زمره‌ی عملکردهای خود قرار داده است و با استقبال از طبیعت شروع به ارائه طرح‌‌های تخفیفی ویژه و انحصاری‌، از طراحی تا اجرای کناف را با تیمی متخصص و آموزش دیده مطابق با اصول استاندارد در سراسر ایران پوشش دهی نموده است.

3 پاسخ
  1. hdfilmcehennemi
    hdfilmcehennemi می گوید

    Connor, Marcus’un güvenilir biri olup olmadığına karar vermek zorundadır. Ancak Connor ve Marcus, Direniş’i tamamen bitirmek için yeni stratejiler geliştiren Skynet’in bitmek bilmeyen saldırılarına karşı koyabilmek için ortak bir zeminde durmalı, Skynet’e sızıp düşmanla yüz yüze gelmelidirler. Harry Privatsky

    پاسخ
  2. hdfilmcehennemi
    hdfilmcehennemi می گوید

    Eun-Ha teslimatlar için özel bir sürücüdür. Her şeyi veya herkesi doğru fiyata teslim eder. Başarı oranı 0’dür ancak beklenmedik bir teslimat kazasına karışır. Cesar Nocks

    پاسخ
  3. hdfilmcehennemi
    hdfilmcehennemi می گوید

    Bir dans topluluğunda çıraklık yapan 27 yaşındaki Frances, pek de parlak bir kariyere sahip olmayan bir dansçıdır. Tam anlamıyla istikrarlı bir işe sahip olmayan Frances’in tek hayali çalıştığı bu şirketin daimi çalışanı olabilmektir. Öte yandan kendi jenerasyonundakiler gibi birçok farklı işe atılmakta ancak hiçbirinde tam anlamıyla başarılı olamamaktadır. Frances’i tam anlamıyla anlayan tek kişi ise aynı daireyi paylaştığı Sophie’dir. Ne var ki Sophie’nin hayallerindeki şehre taşınacak olması ilişkilerini sarsacak; Frances’in ‘gerçek hayat ve sorumluluklar’ gerçeğiyle tanışmasına neden olacaktır. Jefferson Glisson

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *