ترک در کناف کاری

مواردی که سبب ایجاد ترک در کناف کاری می‌شوند شامل:

1. باید در بین پنل‌های نصب شده شامل: باکس نور مخفی عرض بالای 40 سانت و سقف کاذب کناف اجرا شده سازه پروفیل اف47 نصب شده باشد. تا از لرزش جلوگیری کند (طبق استاندارد کناف ایران نصب شود).

2. در درز بین پنل‌ها شیاری به صورت هشت مانند ایجاد شود (بهتر است این روش با پخ زدن صورت بگیرد و با کاتر انجام نگیرد).

3. قبل از نصب تیپ (نوار درزگیری)، باید درزها و شیارها به وسیله بتونه درزگیری کناف ایران پر شود. سپس نوار درزگیری نصب می‌شود و مجددا بتونه کاری ادامه میابد.

4. توجه باید داشته باشید که تنها برند با کیفیت برای انجام بتونه کاری کناف فقط (کناف ایران) می‌باشد و برندهای دیگر استاندارد‌های لازم برای بتونه کاری و درزگیری کناف را ندارند.

5. اگر تمام مراحل بالا به درستی انجام شود و شما مجددا در کناف اجرا شده ترک مشاهده کردید علت آن ترک، لرزش خود ساختمان می‌باشد و از تخصص نصاب کناف خارج می‌شود.

یکی دیگر از عوامل لرزش ساختمان که باعث ایجاد ترک در کناف کاری می‌شود اصابت پتک در اجرای سرامیک کاری از سوی طبقات بالا، آپارتمان‌ها و یا ساختمان‌هایی که در مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه قرار دارند می‌باشد.
قبل از اجرای نقاشی بر روی کناف اگر در بین درزهای کناف ترک مشاهده کردید مجددا درزی که ترک خورده است را باز کرده و با بتونه درزگیری پر کنید و نوار تیپ نصب کنید و دوباره بتونه کاری را به پایان برسانید. برای ساختن بتونه درزگیری مهارت‌های زیادی احتیاج است که در روی کیسه‌های بتونه کناف ایران طرز تهیه آن کامل شرح داده شده است.

عوامل ایجاد ترک در کناف

مزایای سبک سازی کناف

مزایای سبک سازی کناف به صورت زیر بررسی می‌شود:

  1. اثر کلی بر سازه
  2. اثر موضعی بر اجزای غیر سازه‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. اثر کلی بر سازه

مهم‌ترین عامل ایجاد نیروهای زلزله در سازها (جرم) می‌باشد. هر اندازه جرم بیشتر باشد نیروی زلزله‌ی بزرگ‌تری به سازه وارد می‌شود. پس می‌توان با به کارگیری مصالح نوین مقدار آن را کاهش داد. تحقیقات نشان داده شده که دیوارهای کناف از دیوارهای سنگین بنایی سبک‌تر هستند. به طور کلی سبک سازی موجب کاهش اثر شتاب زلزله بر ساختمان‌ها می‌شود و نیروهای مخرب ناشی از زلزله کاهش میابد.

مزایای استفاده از دیواره‌های سبک کناف به جای دیوارهای سنگین بنایی عبارت است از:

  • موجب کاهش وزن ساختمان به میزان 36%
  • کاهش نیروی زلزله به میزان 59%
  • از لحاظ اقتصادی سبک سازی موجب کاهش مخارج تامین ایمنی سازه در برابر زلزله می‌شود.
  • سبک کردن اجزای غیر سازه‌ای باعث کاهش نیروهای جانبی ناشی از زلزله می‌شود.
  • نیروهای قایم (بار مرده) وارد شده به ساختمان را کاهش می‌دهد.
  • و در نتیجه پی و مقاطع مورد نیاز برای تامین ایستایی سازه بسیار بهینه و اقتصادی می‌گردند.

2. اثر موضعی بر اجزای غیر سازه‌ای

علاوه بر این که جرم کلی ساختمان را افزایش می‌دهد باعث هدایت نیروهای بیشتری از زلزله به سازه می‌شود و باعث می‌شود اجزای ساختمان به خاطر وجود جرم‌های زیاد تحت اثر شتاب زلزله و در امتداد عمود بر صفحه خود دچار ناپایداری و انهدام خارج از صفحه شوند مخصوصا زمانی که این اجزا با وجود وزن زیاد به سازه مهار نشده باشند.
اجزای غیر سازه‌ای باید خود در مقابل زلزله مقاوم باشند. طی آزمایشات انجام شده مشخص شده است که دیوارهای کناف به خوبی در برابر شتاب‌های به بزرگی بیش از 5 گرم مقاومت دارند. این در حالی است که شتاب مبنای طرح در زلزله خیز‌ترین مناطق ایران حداکثر 35.گرم در نظر گرفته شده است.

عوامل مهمی ‌که باعث پایداری دیوارهای کناف شده است و شرکت‌های اجرای کناف در اصفهان آن‌ها را رعایت می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • وزن کم
  • ساختار ترکیبی لایه‌های پوششی با سازه‌های فولادی سبک

همانطور که قبلا گفته شد دیوارهای سنگین تحت اثر شتاب زلزله احتمال دارد دچار ناپایداری خارج از صفحه شوند به خصوص در محل‌هایی که اتصال مناسب میان دیوار و سازه صورت نگرفته باشد شدیدتر می‌شود.

در دیوارهای کناف به 2 علت خطر فرو ریزی دیواره‌ها بر ساکنین و ایجاد ترس و وحشت رخ نمی‌دهد:

  • به دلیل سبکی وزن
  • ایجاد اتصالات مناسب میان دیوار و سازه

یکی از دیگر خطرات جدی در هنگام زلزله جدا شدن و فروریزی قطعات نما است، در ایران معمولا در نماها از قطعات سنگ و آجر استفاده می‌شود که به صورت دوغابی بر بدنه دیوارهای خارجی اجرا می‌شوند.

علت ریزش ساختمان هنگام زلزله

عواملی که باعث فرو ریختن نمای ساختمان در هنگام وقوع زلزله می‌شوند، عبارتند از:

  1. به علت نبود اتصال مناسب میان این قطعات و بدنه‌ی دیوارهای خارجی موجب می‌شود که در زمان وقوع زلزله با جابه جایی و لرزش‌ها‌ی دیوارها تحمل نداشته باشد و نما فرو بریزد.
  2. هر زمان از ورقه‌هایی با ضخامت کم در نماهای ساختمان استفاده کنیم ممکن است تمام بدنه‌ی دیوار خارجی ساختمان از روشی است که در آن از ضربه انفجاری به جای پانچ یا فشار به منظور فرم‌دهی فلز استفاده می‌شود یا اینکه صفحه‌ها ناپایدار قرار گرفته باشند از صفحه خارج شوند.

راه حل‌های مشکلات فروریزی ساختمان در هنگام وقوع زلزله

راه حل‌های مشکلات فروریزی ساختمان در هنگام وقوع زلزله عبارت است از:

  1. استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک دیوارهای خارجی ساختمان
  2. ستفاده از عایق پشم معدنی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. استفاده از سیستم ساخت و ساز خشک دیوارهای خارجی ساختمان

دیوارها با ساخت و ساز خشک  از قاب‌های فولادی سبک (متصل به سازه اصلی) و صفحات مسلح سیمانی (آکواپانل) تشکیل شده است.

2. استفاده از عایق پشم معدنی

استفاده از این عایق موجب بهسازی حرارتی و صوتی به صورت همزمان می‌شود. از معایب ساخت سقف‌های کاذب و سقف‌های تزئینی معلق با استفاده از گچ کاری سنتی و رابیتس به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

1. این ساختار بسیار سنگین است و معمولا در اجرای اتصالات و مهارهای شبکه نگهدارنده معلق توجه کافی در آن صورت نمی‌گیرد.
2. در هنگام وقوع زلزله شبکه نگهدارنده در محل اتصالات از بدنه اصلی ساختمان جدا شده و تمام ساختمان تخریب می‌شود.
3. تکان‌های ناشی از زلزله باعث می‌شود که سقف کاذب به دیوارهای مجاور خود ضربه وارد کند و آن‌ها را تخریب کند.
سقف کاذب کناف به علت این که سبک است و دارای اتصالات و مهارهای استاندارد و مستحکم است و به خوبی در برابر شتاب‌هایی به بزرگی .5 گرم مقاومت و پایداری نشان می‌دهد می‌تواند در برابر خطرات زلزله و غیره مقاوم باشد.

امروزه افزایش جمعیت در شهرها باعث افزایش تراکم ساختمان‌ها و همچنین وسایل نقلیه موتوری که باعث آلودگی صوتی شده است سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و هر روز با بیماری‌های جدیدی روبرو خواهیم شد عمده ساخت و سازها توسط افرادی که تخصص کافی را در این زمینه ندارند انجام می‌گیرد که باعث بروز مشکلات متعددی برای مردم می‌باشد. استفاده از عایق کاری و درزبندی دیوار و سقف ساختمان باعث می‌شود درصد عبور صداهای اضافه بسیار پایین بیاید و باعث آرامش برای همه شود. با وجود صداهای آزاردهنده همچون صدای هواپیما، قطار، وسایل نقلیه، فعالیت‌های همسایه‌ها و خودرو در پارکینگ بهترین راه حل استفاده از سیستم سقف کاذب کناف و کناف کاری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *