برش صفحات روکشدار گچی

برش صفحات روکشدار گچی متفاوت است که ما به طور کامل انواع روش‌های برش صفحات روکشدار گچی را برای شما توضیح خواهیم داد.

برش صفحات روکشدار گچی

انواع روش‌های برش صفحات روکشدار گچی عبارت است از:

  1. برش با تیغ برش کناف و شیشه خط کشی
  2. برش با دستگاهای برش طولی و برش قرقره‌ای
  3. برش با اره دستی
  4. برش با اجرا کردن پخ و پرداخت لبه‌های برش خورده

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. برش با تیغ برش کناف و شیشه خط کشی

«محل برش روی صفحه گچی را مشخص می‌کنیم و با تیغ برش کناف یک شیار به عمق حدود 2 میلی‌متر ایجاد می‌کنیم تا کاغذ روکش کاملا برش بخورد. صفحه گچی را پشت و رو کنید و به پشت پنل ضربه بزنید تا صفحه از محل شیار بشکند. کاغذ پشت صفحه رو با تیغ برش دهید.

2. برش با دستگاهای برش طولی و برش قرقره‌ای

با برش قرقره‌ای می‌توانیم برش‌های موج‌دار با عرض کم اجرا کنید. با این ابزار می‌توان برش‌هایی به عرض 5 سانتی‌متر تا 06 سانتی‌متر اجرا کرد و توانایی برش صفحات گچی را به شکل نوارهای باریک را فراهم می‌کند و مزیت مهمی که دارد افزایش سرعت در کار و برش صفحات با وجود یک نفر هست و چون در 2 سمت پنل شیار وجود دارد کیفیت برش بیشتر است و لبه برش خورده کاملا گونیا خواهد بود.

3. برش با اره دستی

می‌توان در این موارد از اره دستی استفاده کرد.

  1. برش نوار با عرض کمتر از 5 سانتی‌متر
  2. برش به شکل C و L
  3. برش صفحات مرکب کناف
  4. صفحات مرکب کناف، پانل‌های گچی که توسط یک لایه عایق پشم معدنی یا پلی استایرن پوشیده شده

4. برش با اجرا کردن پخ و پرداخت لبه‌های برش خورده

تمامی لبه‌های برش خورده حتما باید قبل از نصب، پخ خورده و پرداخت شوند. در صورتیکه مراحل عملیات درزگیری به اختلال بیفتد، کیفیت کار کم می‌شود.
مراحل درزگیری

مراحل صحیح درزگیری

  1. لبه به وسیله رنده یکنواخت می‌شود.
  2. با پخ زدن، لبه پخ زده می‌شود.
  3. با ساب ماله‌ای، هردو وجه عمودی و مایل لبه پخ خورده، پرداخت و کاغذهای اضافه برداشته می‌شود.

نکات فنی در برش صفحات روکش‌دار گچی

1.در برش پنل، نباید کاغذ روکش آسیب ببیند و اگر توجه نکنید عملیات درز گیری رو به اختلال می‌ندازد.
2. از دستگاه پخ زن در زاویه 5/22درجه برای ضخامت تا5/9 میلی‌متر و در زاویه 45 درجه برای ضخامت 5/12 تا 11 میلی‌متر استفاده می‌شود.
3. صفحات گچی را روی میز کار قرار دهید یا روی پالت بسته بندی عملیات انجام دهید تا از سرعت و ارتقا کیفیت اجرای پخ بهره ببرید.
4. برای پخ زدن صفحات گچی، از تیغ برش استفاده نکنید. اگر عرض پنل کم باشد‌) نوارباریک (که استفاده از پخ زن ممکن نیست، عملیات پخ زدن را باتیغ برش انجام دهید. به این صورت که روی صفحه گچی و به فاصله 4 میلی‌متر از لبه، یک خط بکشید و با تیغ برش پخی یکنواخت با زاویه 45 درجه اجرا کنید.
5. اگر لبه‌های پنل پخ خورده نباشد. اجرای پخ روی آن‌ها با تیغ برش مجاز نیست چون نوک تیغ به پنل مجاور آسیب می‌زند.
6. باید فاصله درز میان دوصفحه مجاور، 2 میلی‌متر و پهنای هریک از پخ‌ها در 2 لبه مجاور 4 میلی‌متر باشد.
7. دولبه مجاور باید متجانس باشند به این معنا که یک لبه کارخانه‌ای درمجاورت یک لبه برش خورده قرار بگیرد و ناگزیر لبه کارخانه‌ای باید برش بخورد و مراحل پخ زنی و پرداخت، روی آن انجام شود.
8. در محل در‌ها، باید صفحات گچی بصورت L شکل و درمحل پنجره‌ها، تابلوی برق و جعبه آتش نشانی به صورت C شکل، بریده شوند. پس از نصب پنل، درز ممتد در امتداد قائم چهارچوب بازشو ایجاد نمی‌شود. اگر موارد رعایت نشود در امتداد درزهای قائم ترک ایجاد خواهد شد.

مراحل نصب صفحات روکش‌دار گچی

نصب صفحات روکش‌دار گچی مراحل مختلفی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  1. روش اجرا
  2. فواصل مجاز

در ادامه این مراحل را توضیح خواهیم داد.

1. روش اجرا

الف: هنگام بازسازی منزل اصفهان در ساختارهای دیوار می‌توانید از صفحات گچی با جک نگهدارنده پنل روی زیرسازی تکیه داد. مزیت اصلی استفاده از جک در نصب صفحات گچی، پیچ کاری توسط یک نفردون نیروی کمکی می‌باشد.
ب: در ساختارهای سقف، می‌توان صفحات گچی با بالابر نگهدارنده پنل، بر روی زیرسازی قرار داد.
پ: صفحات گچی به صورت قائم نصب شود تا استحکام حداکثر در ساختارهای دیوار باشد.
ت: صفحات گچی به صورت عرضی نصب شود تا استحکام حداکثر در ساختارهای سقف باشد. در این حالت لبه‌های برش خورده در محل سازه‌های پنل خور قرار می‌گیرد.
ث: در کلیه ساختارهای سقف و دیوار تک لایه یا چند لایه پنل‌ها باید به صورت حصیرچین اجرا شوند. بدین منظور که فاصله هر دو درز باید حداقل 46 سانتی‌متر باشد و اگر اصول رعایت نشود باعث تضعیف ساختار و ایجاد ترک در درزها می‌شود.
ج: برای اطمینان از نفوذ بَتونه، درزی به اندازه 2 میلی‌متر میان 2 صفحه مجاور درنظر بگیرید به نحوی که سازه زیرین قابل رویت باشد.
چ: برای اجرای کناف در اصفهان اتصال صفحات گچی به زیرسازی، با پیچ مخصوص کناف و دستگاه پیچ زن قابل تنظیم هست.
ح: در ساختارهای چند لایه فاصله دو درز افقی می‌تواند تا 26 سانتی‌متر کاهش داشته باشد.
خ: در ساختارهای سقف فاصله دو درز باید کمتر از 56 سانتی‌متر نباشد و توصیه می‌شود مضربی از عدد 56 باشد.
مراحل نصب صفحات گچی

2. فواصل مجاز

الف: فاصله مجاز اجرای پیچ‌ها بر روی صفحات گچی در ساختارهای سقف 17 سانتی‌متر می‌باشد در ساختارهای دو لایه، فاصله مجزا اجرای پیچ‌ها در لایه اول لایه زیرین  را می‌توان حداکثر تا 3 برابر افزایش داد، شرط بر اینکه لایه دوم لایه پوششی نهایی در همان روز نصب می‌شود. برای پوشش کاری با صفحات با ضخامت 26 میلی‌متر و بیشتر، اجرای پیچ‌ها در لایه اول را می‌توان حداکثر تا 2 برابر 36 میلی‌متر افزایش داد.
ب: فاصله مجاز اجرای پیچ‌ها بر روی صفحات گچی در ساختارهای دیوار 25 سانتی‌متر می‌باشد. در ساختارهای دو لایه، فاصله مجاز اجرای پیچ‌ها در لایه اول را می‌توان حداکثر تا 3 برابر 75 سانتی‌متر افزایش داد. در صورت استفاده از صفحات با ضخامت 26 میلی‌متر و بیشتر، فاصله مجاز اجرای پیچ‌ها در لایه زیرین 06 سانتی‌متر و در لایه نهایی 26 سانتی‌متر می‌باشد.
پ: فاصله مجاز اجرای پیچ‌ها در لبه کنج‌های بیرونی ساختارهای دیوار پوششی با سازه مستقل از دیوار زمینه، 26 سانتی‌متر می‌باشد.
ث: فاصله مجاز پیچ از لبه پنل ،15 میلی‌متر می‌باشد.

نکات فنی

1. هرگز از پیچ‌های خودکار معمولی برای نصب صفحات گچی استفاده نشود.
2. هرگز از دریل برای اجرای پیچ استفاده نشود.
3. میزان نفوذ پیج باید به اندازه‌ای باشد که سر پیچ هم سطح پنل تمام شود زیرا بیرون زدگی سر پیچ، عملیات درزگیری رو دچار مشکل می‌کند.
4. پیچ باید جوری نصب شود که روکش پنل را برش دهد و بیش از حد نفوذ نکند. چون این لایه مثل واشر عمل می‌کند و با برش آن، احتمال جدا شدن پنل از سازه است.
5. پیچ باید عمود بر سطح پنل باشد، اگر پیچ مایل بر سطح باشد، کاغذ روکش پنل آسیب می‌بیند.
6. پیچ باید جوری انتخاب شود که پس از عبور از لایه‌های پوششی،حداقل 16 میلی‌متر در سازه زیرین نفوذ کند. مثلا برای لایه پوششی با دو پنل 5/12 میلی‌متر، برای لایه اول پیچی با طول 25 میلی‌متر و لایه دوم پیچی با طول 35 میلی‌متر مناسب است.
7. برای اتصال پنل به سازه‌های با ضخامت 7 میلی‌متر کمتر، هرگز از پیچ‌های سرمته‌دار استفاده نشود چون براده برداری در ورق سازه‌ها شده و اتصال نامناسب می‌شود.
8. برای اتصال دو سازه به یکدیگر هرگز از پیچ‌های اتصال پنل به سازه استفاده نشود، زیرا شکل هندسی سر و رزوه‌های این نوع پیچ‌ها با پیچ‌های اتصال سازه به سازه متفاوت بوده و اتصال نامناسب می‌شود.
9. در ساختارهای چند لایه‌ای که دارای عملکرد صوتی و دارای کد حریق می‌باشد و درزگیری لایه‌های زیرین با بَتونه درزگیر کناف لازم است. استفاده از نوار درزگیر برای درزگیری لایه‌های زیرین ضرورت ندارد.
10. استفاده بیش از حد از ضایعات پنل مجاز نمی‌باشد، موجب ضعیف شدن ساختار و کم شدن کیفیت کار می‌شود. توصیه می‌شود که ضایعات پنل به صورت متمرکز استفاده نشود و در کل سطح کار پخش می‌شود.
11. سعی کنید که اندازه صفحات باید متناسب با ارتفاع دیوار انتخاب شود در صورت استفاده از صفحات کوتاه، درز افقی در لایه پوششی ایجاد شده که در ساختارهای دیوار تک لایه، اجرای سازه پشت بند در محل درزهای افقی الزامی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *